winter

۸ نکته برای پیاده روی زمستانه

زمستان با اینکه فصل بسیار رویایی و زیبایی است، می‌تواند برای هر ماجراجوی ناآشنایی پیاده روی زمستانه زیر تبدیل به کابوسی وحشتناک گردد، کابوسی که ممکن است آخرین پیاده روی شما نیز باشد. بنابراین بهتر است قبل از رفتن به پیاده‌روی در فصل زمستان، این چند نکته را یاد گرفته و در ماجراجویی خود به کار برید.

پیاده روی زمستانه

اگر شما هم مثل من برای پیاده روی فصل نمی‌شناسید و در هر شرایطی دوست دارید به دل طبیعت بزنید، حتما با مشکلات فصل زمستان روبرو شده‌اید. من به واسطه محل زندگی‌ام (جنوب کشور) شرایط بهتری نسبت به استان‌های غربی و شمال ایران دارم. جالب هست که بدانید فصل زمستان در اینجا بهترین فصل برای پیاده روی است ولی به دلیل نوع آب و هوای مخصوص این مناطق نیاز به آشنایی قبلی به شرایط جوی و اقلیمی دارد که در آینده به این منطقه هم خواهیم پرداخت. اما موضوع این مقاله بیشتر برای مناطق بسیار سرد و برفی است. در اینجا قصد دارم شما را راهنمایی کنم تا به همان اندازه که از پیاده روی در فصل تابستان لذت می‌برید، از قدم زدن در برف هم هیجان زده شوید.

پیش بینی وضع هوا

قبل از ترک محل اقامتتان بهتر است وضعیت آب و هوایی مقصد را در چند روز آینده بررسی کنید. شاید در سایر فصول سال (حداقل خودم) به طور منظم وضعیت جوی را بررسی نکنم، اما در فصل زمستان برای پیدا کردن بهترین زمان‌ها و شرایط جوی برای پیاده روی زمستانه و عکاسی، همیشه و به صورت منظم وضعیت آب و هوا را بررسی می‌کنم. شرایط بد آب و هوا می‌تواند یک مسیر ساده و لذت بخش را به بدترین تجربه عمرتان بدل کند. در بررسی شرایط جوی باید به نکاتی مانند میزان ریزش برف و باران، میدان دید، جهت و سرعت وزش باد و همچنین میزان دمای حداقلی و حداکثری توجه بسیاری کرد.

برای بررسی آب و هوا می‌توانید از اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های آب و هواشناسی استفاده کنید. سعی می‌کنم در چند روز آینده چند مورد از بهترین‌های این دسته از ابزارها را معرفی کنم. البته می‌توانید به تلویزیون هم مراجعه کنید، اما غالبا خبر آنها تنها شامل ۲۴ ساعت آینده شده و اطلاعات زیادی را نیز شامل نمی‌شود.

پیش بینی وضع هوا

حفظ آمادگی

من همیشه در هر پیاده‌روی و به خصوص در فصل زمستان چند چیز را با خودم به همراه دارم. من به صورت مرتب جعبه کمک‌های اولیه خود را منظم، سالم و تکمیل نگه می‌دارم و در کنار آن چند نوع مواد شیمیایی ترکیبی گرم کننده را نیز نگهداری می‌کنم تا در مواقع بحرانی بتوانم بدون ایجاد آتش (واقعا پیدا کردن مواد سوختنی در فصل زمستان سخت است!) خود را گرم و نجات دهم. یکی دیگر از لوازمی که هیچ وقت از من جدا نمی‌شود، چراغ قوه کوچک و دوست داشتنی‌ام هست که با سه باتری قلمی کوچک کار می‌کند و در عین مصرف کم، نور بسیار خوبی نیز دارد. این چراغ‌قوه علاوه بر ایجاد روشنایی، برای اخطار و آگاه کردن دیگران نیز کاربرد دارد. از لوازم دیگر می‌توان به سوت، کبریت، فندک، کرم ضد آفتاب و چاقو اشاره کرد که هر یک نقش اساسی در تامین نیازهای شما دارد.

جعبه کمک‌های اولیه

مراقب باشید

اخطارها را جدی بگیرید! به تمام علائم و هشدارهای موجود در مسیر توجه کنید و نسبت به آنها هوشیار باشید تا بتوانید به سرعت در شرایط خطر واکنش نشان دهید. اگر در کوهستان‌های برفی پیاده روی می‌کنید، بهتر است مطالعاتی درمورد بهمن و نحوه مقابله با آن داشته باشید.

ابزارهای مناسب با خود ببرید (و نحوه استفاده از آنها را فرا بگیرید)

اگر عمق برف زیاد باشد، بهتر است کفش‌های برفی‌تان را بپوشید، اگر چه در این بحران بی‌آبی کمتر چنین چیزی را ممکن است تجربه کنید اما به هر حال دانستن آن ممکن است روزی گره گشا باشد. البته اسنوشوز برای گذر از دامنه‌های شیب دار نیز بسیار مفید و کارامد هستند و نمی‌توان به راحتی بی‌خیال آن شد. قابل توجه اینکه بیشتر حوادث منجر به مرگ در همین شیب‌های برفی یخ زده اتفاق می‌افتد.

ضخیم نپوشید تا یخ نکنید

غالب ما برای مقابله با سرمای سرد فصل زمستان و به خصوص در طبیعت گردی، اقدام به پوشیدن مقدار زیادی لباس می‌کنیم. شاید در ابتدای مسیر چنین حرکتی موثر باشد اما با گذشت زمان و عرق کردن بدن و در نتیجه خیس شدن لباس‌های زیرین، عملا راه را برای یخ زدن خودتان هموارتر کرده‌اید. من عموما مهمترین لباس گرم خود را برای مواقعی که ساکن هستم و امکان عرق ریختن کمتری را دارم ذخیره می‌کنم. این لباس را پس از توقف و خشک کردن بدنم از عرق می‌پوشم. اما در حین پیاده‌روی من یک لباس گرم در زیر (کفنی‌های نظامی گزینه مناسبی است)، کاپشن، دستکش، جوراب حوله‌ای، شال و کلاه می‌پوشم. البته یک دست کفنی اضافه نیز به همراه می‌برم چون معمولا موقع استراحت و تعویض آن با لباس گرمم، به علت خیس بودنش سریعا در آن دما ممکن است یخ یا حداقل بسیار سرد شود. بنابراین می‌توانم از کفنی ذخیره‌ام که گرم و خشک مانده استفاده کنم.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

به طور طبیعی هنگامی که بدن ما در معرض سرما قرار بگیرد، احساس تشنگی کمتری خواهیم کرد و ضعف این موضوع خشک شدن بدن بعد از گذشت چند ساعت به علت از دست دادن آب است. برای همین مهم است که همیشه همراه خود نوشیدنی داشته باشد، اگرچه نگهداری مایعات در دماهای پایین و نزدیک به نقطه انجماد بسیار سخت است.

یکی از راهکارها، قرار دادن کیسه آب در زیر پوشاک است تا مایع بوسیله حرارت بدن شما گرم بماند. یک لوله باریک به سر آن متصل کنید و لوله را تا دهان خود برسانید. انتهای لوله را با گیره یا وسیله‌ای دیگر در کنار یقه خود محکم کنید تا برای نوشیدن آب و یافتن لوله لازم نباشد کاپشن خود را باز کرده و حرارت بدن خود را از دست بدهید. پس از هر مرحله نوشیدن، بوسیله دمیدن نفستان آب باقی مانده در لوله را به کیسه برگردانید تا از یخ زدن آن و بسته شدن لوله جلوگیری کنید. هم چنین با کمی خلاقیت می‌توانید یک درپوش برای لوله بسازید.

اگر هم حوصله این کار را ندارید، می‌توانید از کیسه‌های آب مشهور به کمل‌بک استفاده کنید. کمل بک یک ابزار کاربردی است که می‌تواند در پیاده روی زمستانه همراه خوبی برای شما باشد. اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است از انواع عایق آن را تهیه کنید. همچنین فلاسک‌های عایق حرارتی نیز گزینه‌های خوب و ارزانی هستند که در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند.

کمل بک

زیاد بخورید!

شاید یکی از محدود جاهایی باشد که من به شما بگویم زیاد بخورید. یکی از دردسرهای من در فصل سرما گرسنگی هست، بدن برای افزایش حرارت شروع به مصرف ذخایر خود می‌کند و مدام به شما احساس گرسنگی دست خواهد داد. اگر شما دارای بدنی ضعیف باشید بزودی ضعف بر شما چیره خواهد شد. من همیشه همراه خود مواد غذایی پرکالری نگه می‌دارم. شکلات، آبنبات، پسته، خرما، رولت توت و انجیر و حلوا از جمله خوراکی‌هایی هست که من با خودم به پیاده روی می‌برم. نکته دیگر اینکه از بردن ساندویچ و آن دسته از غذاهایی که امکان گرم کردن‌شان وجود ندارد امتناع کنید که اصلا در فصل سرما مزه خوبی ندارند.

سعی کنید در یک جا ساکن شوید و یک سوپ گرم تهیه و نوش جان کنید. یا اینکه غذای خود را گرم کنید تا علاوه بر دریافت انرژی لازم، لذت بیشتری هم ببرید. بهترین گزینه غذاهایی‌ست که آماده ساختن آن تنها نیاز به آب جوش دارد و در بسته‌بندی های کوچک قابل ذخیره سازی هستند. همینطور پیشنهاد اکید می‌کنم که یک چای دبش آتیشی هم دم کنید و نوش جان کنید تا خستگیتان به کلی از تنتان به در رود. در پیاده روی زمستانه، نوشیدن یک چای یا قهوه گرم بسیار انرژی بخش و روحیه دهنده است. همیشه یادتان باشد که حتما آتش را به طور کامل خاموش کنید تا فاجعه‌ای ایجاد نشود.

چایی

ابزار الکترونیکی خود را در پیاده روی زمستانه گرم نگه دارید

همیشه در پیاده روی زمستانه مراقب ابزار الکترونیکی خود باشید. باتری‌های این ابزارها تنها قابلیت تحمل مقدار معین از سرما را دارند. هیچ چیز از این نامید کننده‌تر از این نیست که از ثبت یک تصویر فوق العاده تنها به دلیل سرد بودن دوربین‌تا بی نصیب بمانید. به همین دلیل ابزارهای خود را در مکان‌های گرم نگه دارید و باتری‌های یدکی را در مکان‌های خشک و گرم همانند کوله پشتی خود قرار دهید.

بزرگترین کوله پشتی، بهترین برای پیاده روی زمستانه

خب ما این همه لوازم را باید در کجا قرار بدهیم تا هم براحتی قابل حمل بوده و هم از شر سرمای زمستان سرد در امان باشند؟ جواب یک کوله پشتی بزرگ و استاندارد است. معمولا برای فصل‌های دیگر یک کوله ۲۰ لیتری جوابگوی نیازهای ما به خوبی هست، اما در یک پیاده روی زمستانه ما به حجم بیشتری نیاز داریم. من در پیاده روی زمستانه از یک کوله بزرگ‌تر و با حجم ۳۰ لیتر استفاده می‌کنم.

کوله پشتی

 

/ / / / / / / / / / /

3 پاسخ در “۸ نکته برای پیاده روی زمستانه

  1. سلام
    خیلی جالب و مفید بود
    ان شاالله در سفر بعدی حتما این نکات رو رعایت میکنیم

    1. سلام!
      میریم!

  2. سلام؛
    مطالب خیلی خوبی بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *